Creatief met begrip

Maandagochtend 7.30 uur. D. toogt naar achteren met een stuk achterstallige krant.
"Ik ga proberen te achterhalen wat duurzaam tegenwoordig betekent."
Weldra hoor ik hem door de deur heen briezen:
"Ik kan er niet tegen als begrippen om de dertig jaar van betekenis veranderen."
Het is de moderne midlife crisis. Je twijfelt niet meer aan jezelf maar aan de wereld, die steeds ongrijpbaarder wordt.

Het begon vroeg in de jaren '90. De ankers van het bevredigen van je dagelijkse behoeftes _ de post, de trein, het water-, gas- en electriciteitsbedrijf_ veranderden van naam, logo en bedienend personeel. Na 6 maanden veranderden die weer. En zo voort en zo verder. Je begon maar net te wennen aan het drijfzand van je maatschappelijke kaders toen dat gevaarlijk hellend vlak andersoortige vastigheden op de ingezeepte plank plaatste, en vakkundig liet afglijden. Tot vaste begrippen aan toe.

Zo is onlangs veel te doen geweest om duurzaamheid. Van de krant moesten wij naar allerlei georganiseerd om het begrip duurzaamheid heen, in het kader van Amsterdam-duurzaam of iets dergelijks. Zo moesten wij ergens kindjes in Afrika nadoen die met schelpjes spelen. We moesten sponsorlopen op cruiseschepen, en nog een krant vol van zulks v