WE = ME

"Ainsi, à cause que nos sens nous trompent quelquefois, je voulus supposer qu'il n'y avait aucune chose qui fût telle qu'ils nous la font imaginer. (...) Je rejetai comme fausses toutes les raisons que j'avais prises auparavant pour démonstrations (...) et me résolus de feindre que toutes les choses qui m'étaient jamais entrées en l'esprit n'étaient non plus vraies que les illusions de mes songes."
Descartes, Discours de la méthode, IV

Marketing, ergens moet dat ervoor zorgen dat het publiek de verzinsels van reklamemakers onlosmakelijk verbindt met het produkt dat ze aanprijzen. En dat het koopvee van de weeromstuit onbedwingbare drangen ontwikkelt dat produkt stante pede te gaan kopen. Bestaan er meer mensen bij wie dat niet werkt?

Gisteravond was er op tévé een reklamespotje te zien dat zo lang was en zo vormgegeven dat je dacht te kijken naar het begin van een nieuwe serie. Een detail: de hoofdpersoon is ellenlang en graatmager, nòg langer en magerder dan wat moet doorgaan voor gewone vrouwen in een doorsnee serie. Je denkt al: daar is iets niet in de haak. Na een kwartierlang turen naar het wel en wee van dito hoofdrol komt er klein in beeld onderaan:
WE = ME.

David barst los:
"Dat klopt. Want ik is inderdaad wij of wij is ik _ is dat nou hetzelfde?_ Fons (Davids vader en filosoof Fons Elders. red.) zei dat al, hij zei dat 'Cogito ergo sum' eigenlijk moest zijn 'Cogito ergo sumus' omdat ik wij veronderstelt."
Daar zit wat in. "Ik" bestaat namelijk bij de gratie van de ander. Net als licht en donker, vreugde en verdriet, de hele Yin/Yang mikmak. Descartes twijfelde aan alles en iedereen. Hij probeerde alles weg te denken en Eureka! Cogito ergo sum! Helaas heeft hij plots de "wij" erbij gekregen, terwijl hij er zo aan twijfelde. Cogito ergo sumus! Eigenlijk had hij dààr weer aan moeten twijfelen. Een kleine kanttekening: Descartes was zelf ook niet tevreden met zijn cogito ergo sum. Hij maakte er later "ik ben, ik besta" van ('ik ben, basta' zeg ik dan). Tot nog grotere afkeuring van David.

Op dat punt aanbeland heeft David menen te begrijpen dat het "WE= ME"-spotje waar het mee begon, eigenlijk reklame voor een merk auto's is.


Liva Elders