Over ons
DAVID ELDERS Begrafenis & Crematie VOF is door David Elders in
1993 opgericht.
David is
afgestudeerd in de filosofie aan
de Universiteit van Amsterdam. Hij verdiepte zich tijdens
zijn studie onder andere in de oudste boeddhistische geschriften, en leerde
Sanskrit om deze in de oorspronkelijke taal te lezen. David heeft de opleiding tot uitvaartleider
van de STIVU
in 1992 afgerond.
In 1998 kwam Liva Elders erbij. Zij studeerde aan de ICU te Tokio, is afgestudeerd in de
bedrijfseconomie aan het IUT van Grenoble (Frankrijk) en in de Japanse taal en
cultuur aan de Rijksuniversiteit Leiden (8,5 GPA), met een specialisatie in alle vormen van het Klassiek
Japans en in
het Klassiek Chinees. Zij studeerde af op de taal van het ambtelijk apparaat van het
Japanse shogunaat, waarna zij geschriften uit het Klassiek Chinees naar het Nederlands vertaalde. Die
voorkeuren kleuren haar columns en keuze van gedichten. Liva stamt uit een Franse familie die al generaties lang
funeraire bedrijven
runt, waar ook zij van kinds af aan in werkte.
David en Liva in 2002 ©Triodosbank
David en Liva in 2019
Inmiddels is de volgende generatie het team komen versterken. Noah en Fée Elders zijn in het uitvaartcentrum opgegroeid. Zij hebben het vak met de paplepel ingegoten gekregen en staan nu hun ouders bij om uw uitvaartwensen te verwezenlijken.
Uitvaartleiders David en zoon Noah
Fée Elders
David, Noah en Liva Elders
Ontstaan
David was in 1990 met zijn vader (filosoof Fons Elders) en zijn
broer in India toen zij
tegen een crematiestoet aanliepen. De manier waarop
de omstanders, groot en
klein, bekenden en onbekenden, betrokken werden bij
de plechtigheid maakte grote
indruk op hem. Zo was er een jongetje langs de kant, die
zag dat de arm van de
overleden vrouw uit de lijkwade was gaan steken. Hij
pakte een stok en duwde
voorzichtig de arm terug op zijn plaats. Geen spoor van
aarzeling, laat staan
walging. De dood bleek in die verre contreien nog een
geaccepteerd verschijnsel te
zijn, waar zelfs kinderen mee vertrouwd waren. (Op deze video vertelt David over dit gebeuren en hier het vervolg).
David was die betrokkenheid wel tegengekomen op het
platteland van Nederland,
waar boeren soortgelijke verbondenheid vertoonden bij
het heengaan van hun
buren: zij hielpen waar ze konden. In de steden was die
intimiteit ver te
zoeken: als iemand overleed werd hij opgehaald en
meegenomen. Waar? Dat wist men
niet. De dood werd op afstand gehouden. David, die
toen docent filosofie was,
voelde zich geroepen om daar iets aan te doen. Hij zou
uitvaarten organiseren
waar de menselijke maat de boventoon voerde. Waar
overledenen mensen bleven tot
in de dood. Geen nummer ver weg in een anonieme
megakoelinstallatie.
Het zaadje was geplant. David schreef zich in voor de
Stivu-opleiding, slaagde
en ging in 1992 in de leer bij firma De Jong. In 1993
startte hij zijn eigen
bedrijf "David Elders Begrafenis & Crematie". Ruimte en
tijd voor eigen
individuele invulling (en zoals toen nog nodig was voor
religieuze of uit
traditie geboren invulling) - een eigen kist of rouwbrief -
boot, lopend, fiets
etc, het bleek te mogen en te kunnen, ook zonder kist.
Het was de kentering in
een proces dat zich al decennia stilzwijgend had
voltrokken, waarbij de
kleinschalige, vaak buurtgebonden
uitvaartondernemingen werden opgeslokt door de
(zogenaamde) coöperatieven, uitvaartverenigingen e.d..
Voor het eerst sinds lang
begon er een nieuwe uitvaartonderneming, zomaar, niet
omdat het een dependance
was van wat nu na vele reorganisaties, fusies, en andere
economisch-juridische
veranderingen de PC Hooft of Yarden of Dela of Monuta
heet, maar omdat het idee
er was en er behoefte aan was, als erkenning van, en
antwoord op, het feit dat
verval, beperkingen en dood er ook bij horen. In de
uitvaartwereld gaf men hem
geen schijn van kans, en dat zeiden ze ook openlijk
tegen hem.
Het werd echter vrijwel meteen een succes. Zijn ingeving
bleek allerminst een
losse flodder: er was diepe behoefte aan vermenselijking
in de uitvaartwereld in
stedelijk Nederland, waar gaandeweg een uniform
systeem was ontstaan. De media
doken op David, die als pionier van het alternatieve
begraven, heel wat heilige
huisjes omver had geduwd. In zijn kielzog kwamen er
steeds meer
uitvaartondernemers nieuwe stijl. Maar dat was niet
genoeg: de stedelijke
bevolking bleek zo massaal persoonlijkere uitvaarten te
willen dat zelfs de
grote uitvaartbedrijven eraan moesten geloven. De
geest was uit de fles.
Tegenwoordig is het doodnormaal om een persoonlijke
invulling te geven aan een
uitvaartplechtigheid. In die ontwikkeling neemt
Nederland, net als bij
euthanasie en het homohuwelijk, de rol van koploper in
Europa op zich. We hebben
dit te danken aan de Nederlandse mentaliteit, die
vooruitstrevend is en wars van
onnodige taboe's, maar ook aan de betrokkenheid van
David, die begon tijdens
die reis in India, toen dat jongetje de arm van de dode
vrouw terug in het vuur
duwde. We hebben het dus ook te danken aan dat
jongetje. Weet hij wel wat hij
heeft aangericht?